Onderzoek: bedrijven die internationaal ondernemen presteren beter

20 augustus 2010

Volgens onderzoek van de Europese Commissie presteren mkb-bedrijven met internationale activiteiten beter dan bedrijven die alleen in eigen land ondernemen. Bedrijven die internationaal ondernemen zijn innovatiever, hebben een betere concurrentiepositie en meer en groei- en overlevingskansen. Toch zijn Europese bedrijven nog steeds grotendeels gericht op de binnenlandse markt, ondanks de kansen die de Europese markt en globalisering bieden.

De studie bekijkt de internationalisering van het Europese mkb en benoemt de belangrijkste belemmeringen en voordelen daarbij. Het gaat om een onderzoek onder 9.480 mkb-bedrijven in 33 Europese landen. De belangrijkste uitkomsten:

• 25% van de Europese mkb-bedrijven exporteerde in de laatste 3 jaar (In Nederland is dit 33%). • Internationaal actieve mkb-bedrijven creëren meer banen: 7% werkgelegenheidsgroei tegenover 1% bij mkb-bedrijven zonder internationale activiteiten.

• Internationaal actieve mkb-bedrijven zijn innovatiever: 26% introduceerde nieuwe producten of diensten in hun land tegenover 8% bij bedrijven zonder internationale activiteiten

• Publieke ondersteuning wordt grotendeels niet opgemerkt. Slechts 16% van de bedrijven kent de ondersteuningsprogramma's voor internationalisering en een klein deel daarvan gebruikt ze.

• Europese mkb-bedrijven zijn internationaal actiever dan Amerikaanse en Japanse.

• Vaak starten mkb-bedrijven met internationalisering via import. Mkb-bedrijven die zowel im- als exporteren, zijn tweemaal vaker met import begonnen (39%) dan met export (18%).

Het Nederlandse mkb scoort voor alle vormen van internationalisering gezamenlijk hoger (52%) dan gemiddelde in de EU (44%). Dit is beter dan Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar minder goed dan bijvoorbeeld Griekenland, Malta, Estland, Cyprus, Luxemburg en Bulgarije.

Een belangrijke beleidsaanbeveling uit de studie is om het bewustzijn en gebruik van publieke ondersteuningsprogramma's onder het MKB te bevorderen. Het Nederlandse Prepare2Start programma van EZ, grotendeels uitgevoerd door de Kamer van Koophandel, wordt in de Europese studie als goed voorbeeld aangehaald.