Is uw business model al blockchain proof?

31 augustus 2017

Er komen veel nieuwe technologische ontwikkelingen op ons af. Of het nu ‘Internet of Things’ is, waardoor de monteur al bij u op de stoep staat, voordat de machine kapot gaat, of ‘Big Data’, waardoor Google eerder een griepgolf kan voorspellen dan de huisartsen. En wat dacht u van kunstmatige intelligentie? Recent nog heeft Facebook een project stopgezet, omdat de robots zelf overstapten op een eigen taal, die voor de programmeurs niet te volgen was. En wat combinaties van deze technologieën gaan opleveren, daar kunnen we ons nog geen voorstelling van maken.

Stelt u zich eens voor dat u rechtstreeks producten koopt in Azië of Afrika, zonder tussenkomst van een bank die valuta wisselt, met automatische afdracht van btw en invoerheffingen en betaling van de transporteur bij afgifte van de goederen. Toekomstmuziek? Nee, de toepassing bestaat al en heet blockchain. Deze techniek maakt het mogelijk om zonder tussenkomst van derden zogeheten digitale ‘smart contracts’ af sluiten, waarbij betalingen automatisch volgen bij levering. De correcte financiële en administratieve afwikkeling vindt automatisch via digitale encryptie plaats zonder Letter of Credit, notaris, derde rekening of tussenpersoon en is voor alle betrokken partijen volledig transparant vastgelegd. De bekendste toepassing van blockchain is nu nog de Bitcoin, een digitale valuta. Maar er zijn ook andere zogeheten crypto currencies, waarbij je naast het betaalmiddel ook afspraken kunt vastleggen.

Deskundigen vergelijken de ontwikkeling van blockchain met de introductie van internet. In het begin was er scepsis. Maar naarmate er meer toepassingen kwamen, werd het minder abstract en begon het te leven. Blockchain zal naar verwachting een enorme impact hebben op de bestaande business modellen van bedrijven. Alle schakels in een waardeketen die niets aan het eindproduct toevoegen, worden eruit gesneden. De horizontale waardeketen wint ten opzichte van de verticale keten. Als bedrijf kijk je namelijk minder naar je positie ten opzichte van je concurrenten (‘unique selling points’), maar veel meer over de grenzen van de branche heen. Met wie kun je nieuwe proposities ontwikkelen en welke waarde kun je aan de keten toevoegen?

Wat kunnen wij daar nu mee, of moeten we ons zorgen maken, vraagt u zich misschien af? Net als internet zal blockchain niet van vandaag op morgen de wereld op zijn kop zetten. Eerst moet de rekenkracht van computers nog verder toenemen en wachten we nog op het succes van lopende experimenten.  Maar het is wel van belang om de ontwikkelingen nauwlettend te volgen en de mogelijkheden voor uw eigen business model tijdig te verkennen, zodat uw meerwaarde in uw keten ook in de wereld van morgen geborgd is.

Heeft u vragen op het gebied van onze dienstverlening of anderszins? Indien u ons contactformulier invult, nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Door: Peter Hendriks (Commissaris bij NeD Tax)