Historie. Hoe NeD Tax, NeD Tax werd

NeD Tax is na 17 jaar uitgegroeid tot een toonaangevend advieskantoor voor Nederlands-Duitse ondernemingen. Maar 17 jaar is een lange tijd en elk bedrijf moet ergens beginnen. Oprichters Maurice Horyon en David Huver blikken terug op de bedrijfsgeschiedenis van NeD Tax. Hoe is het bedrijf ooit ontstaan? En wat is er in al die jaren eigenlijk veranderd?

Het begon allemaal met een studie Nederlands recht, hier in Nijmegen. Maurice en David leerden elkaar tijdens hun studententijd kennen en werden al snel bevriend. Het werd meteen duidelijk dat ze allebei een liefde voor Duitsland hadden. “Dat komt omdat we beiden zijn opgegroeid in de grensstreek. Duitsland was, en is, altijd dichtbij.” Na hun 4e studiejaar gingen ze samen stagelopen bij een Duits advocatenkantoor.

“De interesse die we al hadden voor Duitsland is daar alleen maar sterker geworden”, vertelt David. “Bij dat kantoor hoorde ook een businessclub voor bedrijven die in Duitsland en Nederland actief waren. Daar liepen we veel rond.” Sterker nog, nadat ze aan de slag gingen na hun studie, hebben ze allebei hun werkgevers gevraagd om lid te worden van de businessclub. “De contacten en het netwerk dat we daar hadden opgebouwd, wilden we allebei graag voortzetten. En onze werkgevers hadden daar ook echt wat aan, in onze ogen.”

Tijd voor iets nieuws

Na zes jaar in loondienst was het voor beiden tijd voor iets nieuws. “We wilden juist intensiever in contact komen met Duitsland en Duitse ondernemers in ons werk. Dus we hebben onze banen opgezegd en zijn met NeD Tax begonnen. Een beperkt aantal klanten en met zijn tweeën op een kamertje”, zegt Maurice. “Dat was toen nog in het bedrijvencentrum aan de Groenestraat”, vult David aan.

De beginfase van NeD Tax was vooral een tijd van pionieren. “Een aantal van de werkzaamheden hadden we in loondienst gedaan en hadden we al door. Maar het was vooral die nichemarkt, bedrijven die in Nederland én Duitsland ondernemen en succesvol willen zijn. Daar ging onze focus heen. Dan moet je niet alleen goed zijn in je werk, maar ook de taal spreken. En de cultuur begrijpen!”

De eerste successen

Volgens Maurice is het succes van NeD Tax tweeledig. “Allereerst was het fantastisch dat er een paar aansprekende en grote Duitse klanten de overstap naar ons durfden te maken. Dethleffs was een van de eersten. We hebben toen nog foto’s gemaakt met de hele directie van Dethleffs op de beurs in Düsseldorf. Zij waren in die eerste jaren een ontzettend belangrijke ambassadeur voor ons.”

Het tweede onderdeel van het succes was het snel uitbouwen van de adviespraktijk. “Onze zakelijke dienstverlening stond snel op poten, door onze diensten uit te breiden. We breidden snel uit van een advieskantoor naar een soort one-stop-shop voor onze klanten. We vulden fiscaal en juridisch advies aan met compliance voor Nederlandse en Duitse vennootschappen”, vertellen Maurice en David.

Dat klinkt makkelijker dan het in de praktijk was. “Compliance was in het begin totaal niet ons ding. Daar hadden we mensen voor nodig die ons kwamen versterken. Die nieuwe krachten kwamen van grote kantoren, zoals Ernst & Young. Mensen die ervaring hadden met accountancy en fiscale aangiftes.”

Meer dan groei

Het aanbieden van compliance was de eerste uitbreiding van de diensten van NeD Tax. “Maar zeker niet de laatste. Ons bedrijf is eigenlijk vooral meegegroeid met onze klanten. We gaan het liefst duurzame relaties aan met hen. We willen een relatie onderhouden, maar ook uitbouwen.”

Een gevolg van die aanpak is het feit dat klanten met steeds complexere uitdagingen komen. Maurice en David merkten dat advies en financiële compliance op een gegeven moment niet meer genoeg waren. “We zijn toen langzaam governance ingerold. Dat is een ontzettend breed begrip. Wij zien het als durven meedenken met de klant. Scenario’s op tafel leggen en daar ook met een groot team aan werken. Het is veel meer dan een adviesrol, het is strategisch meedenken over de toekomst van het bedrijf. Daar hoort bijvoorbeeld ook risk management bij, en bij de uitdagingen van de board betrokken worden in een initiële fase.”

De laatste uitbreiding van NeD Tax is opnieuw een voorbeeld van het meegroeien met de wereld waarin je leeft. “We zien de laatste jaren dat de beslissers binnen bedrijven het moeilijk vinden om keuzes te maken. Elke ondernemer heeft plannen en ideeën, maar wil die wel goed kunnen onderbouwen. Wij helpen ondernemers met het vinden van die argumenten. Wij durven standpunten in te nemen, wij zijn zelf ook ondernemer en leiden onze mensen ook bedrijfseconomisch op.”

Hierbij komt business intelligence om de hoek. “Er is zo ontzettend veel data beschikbaar tegenwoordig. Alles wordt vastgelegd. Maar als je dat inzichtelijk maakt en analyseert, dan kun je die data transformeren in argumenten. Zo kun je als bedrijf beslissingen maken en werken aan de toekomst. Dat noemen we Business Intelligence, de nieuwste aanvulling op onze dienstverlening.

We doen het lekker anders

Er is in de 17 jaar sinds de oprichting van NeD Tax veel veranderd, maar er zijn ook dingen hetzelfde gebleven. Dingen waar Maurice en David trots op zijn. “Al sinds de oprichting van ons bedrijf doen we dingen anders. Wij kijken bijvoorbeeld heel anders naar ons kapitaal dan concurrenten. Ons belangrijkste kapitaal is zonder twijfel ons personeel. Onze medewerkers, de mensen die bij ons werken, zijn belangrijker dan onze klanten.”

“Aan alle kanten hoor je dat de maatschappij zich stoort aan hoe er met human capital wordt omgesprongen. Techniek boven alles en altijd maar meteen iemand vervangen als het niet goed zit. Winstoptimalisatie is natuurlijk belangrijk, maar mag nooit belangrijker zijn dan de mensen die daar aan bijdragen.”

David benadrukt dat mensen gezond en fit moeten blijven. “Dat is echt een doel voor de lange termijn. We willen iedereen aan boord houden. Ook als je ziek wordt en uitvalt. We helpen onze mensen met opstaan en verwelkomen ze dan weer terug op kantoor.”

David en Maurice proberen dat op verschillende manieren te verwezenlijken. “Van onze fitnessruime op kantoor en onze gastvrouw die gezonde en verse gerechten maakt voor de lunch, tot ons laatste idee, de Accutijd. Onze medewerkers krijgen 24 uur per jaar die ze moeten besteden aan even niks doen. Twee uurtjes eerder naar huis, even boodschappen doen of de kinderen opvangen, ons maakt het niks uit. Zo lang mensen maar even kunnen afschakelen en opladen, dat is wat telt.”

NeD Tax is als een familiebedrijf, het bestaat bij de gratie van de medewerkers. Zij bepalen onze cultuur en bestaansrecht op de lange termijn.

En nu?

Met het oog op de toekomst willen David en Maurice vooral meegroeien met hun klanten. “Als onze klanten groeien en meer willen, moet NeD Tax daar op inspelen. Ook op de lange termijn. Dat doen we door bijvoorbeeld veel jonge mensen naar het bedrijf te halen en hen jarenlang op te leiden om complexe zaken aan te kunnen. Als je integrale oplossingen wil blijven bieden aan klanten, heb je een divers team nodig.”

De oprichters van NeD Tax zien grote kansen om zakelijke dienstverlening naar het allerhoogste niveau te trekken. “Een lintje zullen we er niet voor krijgen, wel veel waardering en enthousiaste mensen om ons heen.”